I tidligere tider var det hesten som var menneskets viktigste fremkomstmiddel, og med menneskets naturlige konkurranseinstinkt ble disse flotte dyrene også brukt til å konkurrere med. Den gang var kontrollert avl et virkemiddel som ble benyttet for å finne den raskeste og sterkeste hesten som sto over alle de andre. Teknikken og metodene som brukes på biler i dag er ganske annerledes, men prinsippene er mye de samme. Motorer tunes og modifiseres fra eldre modeller og utvikles stadig for å finne den raskeste, sterkeste og den som står over alle de andre i ytelse.
Den arrangeres ukentlig utallige billøp, lovlige og ulovlige, rundt om i verden, og felles for alle er at det sjelden er originale biler bygd for den ukentlige handleturen som står på startstrekene. Dette er ofte kjøretøy designes og bygget spesifikt for en type serie, men det finnes mange eksempler på løp og konkurranser hvor biler er modifisert fra sin opprinnelige status som bruksbil for å bli et monster som hevder seg på banen. Mange av disse konkurransene har vokst til å bli blant verdens mest populære sportsbegivenheter, og med applikasjoner som Unibet Sports Betting kan disse gjøres enda mer spennende å følge.
Dette scenariet benyttes ofte av bilprodusenter for å prøve ut nye konsepter eller design, og er en fin mulighet for å oppnå prestisje og status ved å slå de nærmeste konkurrentene ned i verkstedgraven. Bilfabrikantene står ofte selv bak bilene i disse seriene, og de er ofte strengt regulert i forhold til ytelse og modifikasjoner. Det har åpnet for andre løp og serier hvor privatpersoner kan slå seg løs med egne modifikasjoner, uten støtte fra bilprodusentene, men med et hjerte og genuin interesse for raske, spreke og stilige biler i alle former og farger.
Trangen for fart
Mennesker liker generelt å utfordre seg selv, men det kan fort bli for mye av det gode om fornuften ikke følger med på reisen. Det å trimme en bil selv kan medføre problemer med myndighetene og kompromittere bilens egenskaper og sikkerhet. Trimming av bil i privat, uregistrert regi kan fort bli mer besvær enn glede, så det er viktig å følge spillereglene og benytte den kompetansen som er tilgjengelig.
Det er mange måter å gjøre dette riktig på, og for alle involverte parter bør grundig arbeid gjøres før, under og etter modifisering av bilens ytelse. For kjøring på lukket bane gjelder selvfølgelig andre regler, men også er det ofte reguleringer og krav som må følges. Fart og moro følges ofte av en risiko, og jo større fart jo større risiko.
Det er mange miljøer som fokuserer på forskjellig type modifisering av kjøretøy, så det er gode sjanser for at det er noe som passer for de aller fleste allerede etablert. Entusiaster har en tendens til å finne hverandre, og det bidrar også til å presse utviklingen stadig fremover.